Kiinteistönhoitaja ja siivooja heittävät ylävitoset talon tuulikaapissa
23.12.2025 | Asiakastarinat

Yhtenäinen ja selkeä kiinteistönhoidon kokonaisuus tukee Y-Säätiön kiinteistöjen arkea

PHM Groupin paikalliset yhtiöt vastaavat monipuolisesti Y-Säätiön kiinteistöjen huollosta ja ylläpidosta, mukaan lukien ulkoalueiden hoito, talotekniikka, sisähuolto ja siivous. Hedelmällisen yhteistyön perustana toimivat hyvin yhteen sopivat toimintamallit ja yhteinen kehitystyö. Ammattimaisesti toteutettu huolto näkyy Y-Säätiön asiakkaiden arjessa lisäten turvallisuutta, viihtyisyyttä ja kiinteistöjen elinkaarta.

Y-Säätiö-konserni on yksi Suomen suurimmista yleishyödyllisistä vuokra-asuntojen tarjoajista. Konsernin pääasiallisena missiona on edistää asumisen yhdenvertaisuutta ja ehkäistä asunnottomuutta. Y-Säätiö tarjoaa kohtuuhintaisia koteja eri elämäntilanteissa oleville ihmisille. Konsernin toiminta ulottuu noin 60 paikkakunnalle, ja hallinnoitavia asuntoja puolestaan on yli 19 000, joista 11 600 on M2-Koteja kaikille ja 7 500 erityisryhmille suunnattuja asuntoja.

– Asiakkaillemme tarjoamme turvallisen, laadukkaan ja pysyvän kodin – sekä mahdollisuuden yhteisölliseen asumiseen ja arjen tukeen. Hyvin hoidettu kiinteistökantamme ja vastuullinen toimintatapamme ovat keskeinen osa tätä kokonaisuutta, kertoo Y-Säätiön kiinteistöpäällikkö Jussi Korja.

PHM Suomi & Y-Säätiö

Yhteistyö alkanut 2015

Palveluntuottajana PHM Suomen paikalliset yhtiöt

Lokakuussa 2025 kumppanuutta laajennettu M2-Kotien osalta

Palvelut kattavat ulkoalueiden hoidon, talotekniikan, sisähuollon ja siivouksen

Perustana yhteensopivat toimintamallit ja yhteinen kehitystyö

Päämääränä turvata Y-Säätiön kiinteistöjen toiminta ja lisätä turvallisuutta, viihtyisyyttä ja kiinteistöjen elinkaarta

Suurimpana hyötynä yhtenäinen ja selkeä toimintamalli kiinteistönhoidossa

Kehityskohteina digitaalisen raportoinnin palvelu ja ennakoiva kunnossapito

”Proaktiivinen ja eteenpäin katsova kumppani”

Osa PHM Groupin paikallisista yhtiöistä Suomessa ovat olleet viimeisen 10 vuoden ajan Y-Säätiön huolto- ja palvelukumppaneita. Lokakuussa 2025 hyvä yhteistyö laajeni merkittävästi, kun Y-Säätiön M2-Kotien omassa huollossa olleet kiinteistöt siirtyivät PHM:n huollon piiriin.

– Y-Säätiön kiinteistökanta on kasvanut ja toiminta kehittynyt huomattavasti viime vuosien aikana, joten myös kiinteistöpalvelujen tarjoajalta on vaadittu kasvukykyä, joustavuutta ja perässä pysymistä. Nykyään meillä korostuvat etenkin ennakoiva huolto, energiatehokkuus ja asukastyytyväisyys. Palvelujen laatu, raportointi ja vastuullisuus ovat nykypäivänä yhä tärkeämmässä roolissa. PHM on vastannut kehittyviin tarpeisiimme loistavasti ja ollut proaktiivinen ja eteenpäin katsova kumppani. Suurin hyöty on ollut yhtenäinen ja selkeä toimintamalli kiinteistönhoidossa, Korja kertoo.

Y-Säätiölle PHM Group näyttäytyy toimijana, joka kykenee yhdistämään luontevasti paikallisen läsnäolon ja valtakunnallisen palvelukyvyn. PHM:ltä löytyy paitsi tarvittava ammattiosaaminen myös ymmärrystä Y-Säätiön toiminnan erityispiirteitä kohtaan.

– PHM:n työssä näkyy hyvä palveluasenne, ja paikalliset huoltotiimit ovat tärkeä osa sujuvaa yhteistyötä. Arvostamme avointa molemmin puolista keskusteluyhteyttä, Korja ylistää.

Pitkäjänteistä ja kehittyvää kumppanuutta

Y-Säätiön ja PHM Suomen välinen yhteistyö on toiminut alusta asti mallikkaasti. Y-Säätiöltä kiitellään, että PHM:n henkilöstö on ammattitaitoista ja reagoi nopeasti tarpeisiin ja huoltoa vaativiin tilanteisiin. Ulkoalueiden ja siivouksen osalta laatu on ollut tasaisen hyvää ja huoltopalveluissa näkyy ammattimaisuus. M2-Kotien siirtyminen PHM:n  huollon piiriin merkitsee Y-Säätiölle entistä yhtenäisempää palvelukokonaisuutta ja parempaa koordinaatiota.

– Tämä osoittaa myös PHM Groupin puolelta valmiutta kasvaa yhdessä asiakkaan kanssa. Laatua varmennetaan yhteistuumin rakentamalla luottamuksellista suhdetta ja käymällä avointa vuoropuhelua. On ilo voida sanoa, että PHM:n kanssa keskusteluja voidaan käydä aina rakentavasti sekä palautetta annetaan ja otetaan vastaan puolin ja toisin, Korja kehuu.

Y-säätiöja PHM Suomi odottavat yhteistyöltä pitkäjänteistä ja kehittyvää kumppanuutta, jossa rakennetaan modernia, vastuullista ja asiakaslähtöistä kiinteistönhoitoa tulevaisuuden tarpeisiin. Yhteistyötä kehitetään jatkuvasti, ja mahdollisia seuraavia askeleita ovat digitaalisen raportoinnin palvelun ja ennakoivan kunnossapidon kehittäminen. – Suosittelen PHM:ää ehdottomasti muillekin – etenkin organisaatioille, jotka arvostavat vakautta, laatua ja yhteistyön sujuvuutta. PHM:stä saatte luotettavan ja osaavan kumppanin, joka hallitsee kokonaisuudet ja toimii asiakkaan tavoitteita tukien. Kiinteistönhoito ei ole ainoastaan teknistä työtä, vaan osa hyvää asumista, asiakaspalvelua ja yhteiskunnallista vastuuta. Kumppanuudella pystymme toteuttamaan Y-Säätiön arvoja käytännössä: turvallisia ja viihtyisiä koteja kaikille, Korja summaa.