Mies hiekottaa ja säätää talotekniikkaa
23.12.2025 | Asiakastarinat

Ammattimainen kiinteistönhuolto tuo toimivuutta, turvaa ja viihtyvyyttä hoivayksikköjen arkeen

PHM Groupin paikalliset yhtiöt Suomessa ovat tehneet vuodesta 2023 tiivistä ja toimivaa yhteistyötä Mehiläisen hoivayksikköjen kanssa. Kiinteistöjä on valtakunnallisesti n. 300, joista n. 40 kuuluu PHM Suomen kanssa tehdyn huoltosopimuksen piiriin. Mehiläisen sosiaalipalveluihin kuuluu monelle eri asiakasryhmälle suunnattuja hoivatiloja, joten kiinteistöhuollon palveluntuottajan on pystyttävä ottamaan suvereenisti jokaisen kohteen omat erityispiirteet ja tarpeet huomioon. – Useat kumppanuuden piiriin kuuluvista yksiköistä ovat kertoneet, että PHM:n huoltohenkilöt ovat erittäin ammattitaitoisia. Monet meillä arvostavat sitä, että huollon työntekijät ottavat huomioon yksikön erikoistarpeet ja kohderyhmät, kehuu Mehiläisen sosiaalipalvelujen kiinteistökehityspäällikkö Mathias Kvarnström.

PHM Suomi & Mehiläisen sosiaalipalvelut

Yhteistyö alkanut toukokuussa 2023

Palveluntuottajana PHMSuomen paikalliset yhtiöt

Toiminta-alueina n. 40 hoivayksikköä ympäri Suomen

Kiinteistön ylläpidon suunnittelu- ja kehitystyö

Sisä- ja ulkoalueiden kiinteistönhuollon hoitaminen

Kohteiden erityispiirteiden ja tarpeiden huomiointi

Palvelujen toimintavarmuuden ja tasalaatuisuuden ylläpitäminen

Keskiössä tiivis yhteistyö, kommunikaatio, proaktiivisuus ja nopeasti ilmeneviin tarpeisiin reagoiminen

Mehiläinen tuottaa vanhustyön, lastensuojelun sekä vammais- ja mielenterveyshoidon sosiaalipalveluita monipuolisesti kautta maan. Mehiläisen hoivayksiköissä palvelujen laadukkuus, turvallisuus- ja viihtyvyystekijät sekä asiakasryhmien kohtaaminen ovat kaikki kaikessa. Palvelun laatutekijät syntyvät monista osista, kuten asiantuntevasta ja huomaavaisesta henkilökunnasta sekä nykyajan vaatimukset ja tarpeet täyttävistä toimitiloista. Hyvin hoidettu kiinteistö luo viihtyvyyttä ja tukee hoivayksikön toimintaa – ja juuri tähän PHM:n osaaminen tuo lisäarvoa.

– Mehiläisen ja PHM Groupin arvomaailmat kohtaavat hyvin ja olemme pystyneet laajentamaan näiden 2,5 vuoden aikana yhteistyötämme laajasti kiinteistönhuollossa niin kohteiden sisätiloissa kuin piha-alueidenkin osalta. Keskiössä on paikallisten huoltohenkilöidemme sekä Mehiläisen yksikön vetäjän hyvä kommunikaatio sekä yhteisymmärrys kiinteistön ylläpitämiseksi. Tällä voidaan varmistaa, että Mehiläisen hoivayksikköjen asiakkaat viihtyvät sekä saavat turvallisen toimintaympäristön, jossa on helppo liikkua niin kesällä kuin talvellakin, kertoo PHM Suomen myyntipäällikkö Petra Hollman.

Mehiläisessä korostetaan, että hoivayksikköjen kiinteistönhuollon palveluntarjoajalta vaaditaan paljon. Pelkkä sovittujen töiden hoitaminen ei useinkaan yksin riitä, vaan kumppanuuden on oltava tiivistä, aktiivista ja eteenpäin vievää. Kvarnström vastaa Mehiläisen hoivayksikköjen osalta kiinteistökehityksestä, jonka yksi tärkeä tehtävä on tarjota ajantasaista palvelua, joka huomioi asiakkaiden ja työntekijöiden inhimilliset ja yksilölliset tarpeet.

– Hoivayksikköjemme tarpeet ovat melko laajat ja vaativat palveluntuottajalta enemmän kuin monessa muussa toimialassa. Meidän sosiaalipalveluihimme kuuluu hoivatiloja monelle eri asiakasryhmälle, joten palveluntuottajan on pystyttävä ottamaan jokaisen kohteen omat erityispiirteet ja tarpeet huomioon, Kvarnström kertoo.

PHM on enemmän kumppani kuin pelkkä palveluntuottaja

Kvarnström alleviivaa, että kun hoivayksikköjen ohjausryhmässä tehdään linjauksia ja päätöksiä, voi matka käytännön tasolle olla pitkä ja monivaiheinen. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että osapuolet ovat yhtä mieltä seuraavista askeleista ja, että sovituista töistä pidetään kiinni. Kvarnström kertoo, että PHM:n kanssa yhteistyö on sujunut erittäin hyvissä merkeissä. He ovat yhdessä onnistuneet luomaan luottamuksellisen tekemisen ilmapiirin ja parantamaan Mehiläisen hoivayksikköjen palvelutasoa.

– Kehitystyön jälkeen olemme yhteistuumin keksineet tavan käydä läpi esimerkiksi huoltokirjan kuittauksia ja nostaneet ajoissa myös havaitut puutteet pöydälle. Nopea reagointi puutteisiin ja niiden korjaaminen tukevat Mehiläisen sosiaalipalvelujen toimintaa ja auttavat tarjoamaan vielä entistäkin parempia palveluja jatkossa, Kvarnström täsmentää.

Mehiläisen sosiaalipalveluissa ollaan tyytyväisiä siihen tapaan, jolla PHM:ssä suhtaudutaan yhteistyöhön: paikalliset yhtiöt  näyttäytyvät Mehiläiselle aidosti innostuneena, tasaveroisena kumppanina eikä pelkästään palveluntarjoajana. Erityistä kiitosta PHM saa kehittävästä otteesta, ketteryydestä ja reagointinopeudesta – tarpeet kun saattavat muuttua sosiaalipalveluissa nopeastikin, ja yllätyksiä voi tulla vastaan. Henkilökemiat ovat toimineet alusta, asti ja osapuolia ajaa yhteinen tavoite.

Petra Hollman PHM:stä kiittää Mehiläisen yksikön yhteyshenkilöä avoimesta kommunikaatiosta ja proaktiivisesta otteesta. Kun asiakkaan tarpeet ja toiveet on tiedossa, voidaan turvata palvelujen toimintavarmuus ja tasalaatuisuus – ja siinä on onnistuttu tälläkin kertaa.

– Yhteistyömme on aina ollut hyvää ja joustavaa. Suuri kiitos Mehiläiselle tähänastisesta, Hollman toteaa.

– PHM on osoittautunut luotettavaksi kumppaniksi. Arvostamme heidän joustavuuttaan ja kykyään ymmärtää prioriteettejamme. Pyyntöihimme on vastattu ja toimeksiannot on hoidettu sovitusti. Voimme suositella PHM Groupiin kuuluvien paikallisten yhtiöiden palveluita , Kvarnström päättää.